En toen was het alweer kerst – december 2006 - Reisverslag uit Gamba, Gabon van Marrit Das - WaarBenJij.nu En toen was het alweer kerst – december 2006 - Reisverslag uit Gamba, Gabon van Marrit Das - WaarBenJij.nu

En toen was het alweer kerst – december 2006

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marrit

14 December 2006 | Gabon, Gamba

Ook dit eerste trimester vloog om als een bladzijde uit een spannend boek. Olifanten lopen nog steeds in grote getalen en steeds vroeger op de dag rond in de tuinen van Yenzi en hebben wederom mijn bananenboom tot aan de grond toe verorberd. De Christmas birds zijn terug en hangen overdag rond als platgeregende leliën op de takken van de palmbomen rond de club. De ibissen met hun akelig gelach en hun vleugels vol olieglans hebben Gamba verlaten. De dagen worden warmer en de regenbuien forser. Af en toe knalt een donderslag zonder vooraankondiging uit de lucht en slaat in, altijd te dicht bij huis zodat ik rondren in de kamers om binnen luttele secondes de stekkers van de meest kwetsbare apparaten uit hun stopcontact te trekken. Tot nu toe gelukkig steeds op tijd. Het is winter, maar hier is de zomer eindelijk begonnen.

In oktober had ik bezoek van Klaas uit Groningen. We maakten de gebruikelijke tochten naar Libreville (waar Klaas jammer genoeg te laat aankwam om met mij de salsatenten uit te proberen), Port Gentil (ik kende er alleen de kliniek van Total, dus voor mij was dit ook een nieuwe ervaring), Sette Cama (waar ik zowat mijn vingers brak doordat de spiksplinternieuwe, van tropisch hardhout gebouwde en dus loodzware trap nog niet van spijkers was voorzien – mijn middelvinger roept nog steeds smachtend om rust), Gamba en strand. De echte strandtochten konden we echter niet maken, aangezien de 4x4 van mijn auto een beetje lui was, onze nieuwe auto nog niet gearriveerd was en Jérôme moest werken tijdens de weekenden en ons dus niet met zijn auto kon rijden.
Maar we gingen wel naar Pitonga, een klein schiereiland op de weg naar Sette Cama waar Narcisse en Herman een prachtig, idyllisch verblijf hebben. Die ochtend stroomde het van de regen en we vreesden dat het feest afgeblazen zou worden, maar gelukkig klaarde het iets later op en vertrokken we met z’n vijven (Evelien was er ook bij) met de boot. We genoten van heerlijk eten en barbecue, wijn en zelfs champagne bij een hele hoge ome.

Verder ging in Gamba het leven ook weer gewoon verder.
De Salsacursus wordt inmiddels enthousiast bezocht en de cursisten zijn zelfs zo gedreven dat ze in deze vakantietijd dat er geen salsa wordt gegeven, een salsaclinic organiseren voor de achterblijvers.
En Sinterklaas arriveerde en we moesten als vorig jaar natuurlijk veel energie steken in een mooie ontvangst en een goed verblijf voor die goede man. Die arme man heeft het in dit klimaat niet gemakkelijk. Bovendien ligt Yenzi niet direct aan zee maar aan een binnenwater en dus moest Sint zich met zijn Pieten hijsen in een klein Shellbootje en natuurlijk gold ook voor Sint de gouden regel ‘Safety first’. Logisch, maar toch was het een wat merkwaardige aanblik, Sint die gewend is alle zeeën te bevaren, nu in zwemvest te aanschouwen.
En na Sinterklaas kwam kerst met een prachtige kerstshow waar alle leerlingen aan meededen, kerstliederen, kerstversieringen en kerstdiner voor de kinderen.
Verder was er nog een spontaan en zeer geslaagd tuinfeest bij Hans Bakker, de baas van Shell Gabon. Liesbeth en ik oefenden in iets meer dan een week tijd een stuk in van Hasse voor piano en hobo en speelden dit ter plekke. De muggen en dikke, vette vliegen, die hun slaapplaats gevonden meenden te hebben op mijn blad vol noten, maakten het er niet gemakkelijk op. Ook riepen Liesbeth en ik in minder dan een week tijd een koor bijeen, dat op een fantastische manier Internationale canons zong in die prachtige tuin aan Lake Yenzi. Mijn voornaamste taak was om het koor te dirigeren en ook zong ik, bij gebrek aan een achtste stem, mee met de groep die keurig, ondanks alle drukte, zowat dagelijks bij elkaar kwam om te repeteren.

En toen brak de laatste schooldag aan. Jérôme vertrok deze avond richting Parijs, ik vertrek morgen, zodat we elkaar vrijdag de 15de in Parijs aantreffen alwaar onze vakantie naar de Middellandse-Zee van start zal gaan. 28 December arriveren we vervolgens in Nederland om daar ook nog eens 8 dagen door te brengen met familie en vrienden. Ik verheug me er buitengewoon op!

Voor ieder, een heel prettige vakantie allemaal! En speciaal ook voor Oekje en Marcus die zielig achter blijven, maar gelukkig onder de goede zorgen van Liesbeth. Dank je, Liesbeth!!

  • 14 December 2006 - 00:42

    Klaas:

    Nou meid de koffie staat al klaar want de senseo hoeft alleen maar even op de knop gedrukt te worden. Je bent welkom met Jerome in je huis. Hoop dat je een nog leukere tijd krijgt als vorig jaar. De kerstboom staat al en de lichtjes branden al en ja de tafel is al gedekt op de vleugel. Laat alleen nog even weten hoe en hoe laat je aankomt. Hoop dat Jerome Groningen net zo leuk vindt als ik Gabon. Dank je wel dat ik mocht komen.

    Dikke Tut en knuf ook voor je katten.

  • 19 December 2006 - 15:33

    Aafke:

    Tot gauw!

  • 25 December 2006 - 23:23

    Damien BARBIER:

    Toutes mes félicitations et remerciements pour ce site, souvenirs, souvenirs...
    Cependant, une option de traduction automatique pour le Français de base que je suis ne sachant que dire en Hollandais: IK HEP HONGER , serait un plus...
    Bisous Marrit et encore BRAVO!

  • 24 Januari 2007 - 12:12

    Remco Harms:

    Hallo,
    Wat leuk dat ik dit tegen kom! Ik heb zelf van 1993 t/m 1998 in Gamba, plain une gewoont. Ik werkte daar voor een Engineering contractor die werkte voor de Shell.
    Vooral de foto's doen mijn hart sneller kloppen. Wat een omgeving, het is nu zo'n tijd geleden maar het doet me zoveel!
    Ik zag een foto van Dora van het restaurant (?) in plain une. Als je haar nog een ziet, doe haar dan de groeten van Remco (van Carine en Robert-Jan), misschien kent ze me nog.
    Weet niet wie er allemaal nog wonen en werken daar.

    Veel succes daar!

    mvg,

    Remco Harms
    remco.harms@chello.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marrit
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1289
Totaal aantal bezoekers 147092

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2005 - 01 Oktober 2011

Mijn verblijf in Gabon

10 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn verblijf in Guinee Conakry

Landen bezocht: