Het nieuwe jaar 2008 in - Reisverslag uit Gamba, Gabon van Marrit Das - WaarBenJij.nu Het nieuwe jaar 2008 in - Reisverslag uit Gamba, Gabon van Marrit Das - WaarBenJij.nu

Het nieuwe jaar 2008 in

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marrit

13 Maart 2008 | Gabon, Gamba

Het nieuwe jaar 2008 in

Het terras wordt steeds groener, alle planten groeien en kruipen met wilde honger omhoog en de orchideeën dragen knoppen die over enkele dagen zorgen voor prachtige, paarse bloemen. De ananassen hebben zich gesplitst, de wilde Rose-en-porcelaine bloeit, de jasmijn met z’n omhoog kruipende takken staat in geurende bloei en de bananenbomen – na eindelijk weer vertrouwen in de wereld te hebben gekregen na tot 4 keer toe tot de bodem te zijn verorberd door olifanten – wuiven traag met hun enorme bladeren in de wind.
Het is een heerlijk warme dag, ik ben even naar het strand geweest en nu waait het en kondigt de wind de regen aan die de afgelopen dagen onophoudelijk/afgebroken op ons ingebeukt heeft. Op de stranden breken na de regens de harde Gabonnoten open en pezige wortels boren zich diep in het poederdroge, sneeuwwitte strandzand terwijl ranke stengels met oranjerode blaadjes richting zon groeien.

Het is januari, de korte droge periode is weer geëindigd en regelmatig staan tuinen, velden en wegen onder water. Werk is weer begonnen en de gebeurtenissen en reizen tijdens de vakantie zijn nu verworden tot foto’s en verre herinneringen.

Een zaterdag in Januari vertrokken we met de boot van Philip om te vissen op zee. Vanaf Mayonami voeren we met zijn boot de rivier Nyanga af en konden vanwege het hoge tij de rivier verlaten en de hoge golfslag doorkruisen om de zee te bereiken. Vlak voor de kust gingen we voor anker en dobberden uren in de onrustige zee waar op gezette tijden talloze dolfijnen omhoog sprongen, een salto maakten en dan weer even snel verdwenen. Andere bezoekers waren minder blij met ons: een aantal buitenlandse vissersboten (volgens Jérôme uit Korea) lagen op nog geen honderd meter van de kust illegaal te vissen. Toen ze zagen dat we foto’s maakten, lichtten ze hun anker en gingen 50 meter verderop rustig verder met het binnenhalen van tonnen en tonnen te jonge vis. Gabon schijnt niets te kunnen doen tegen deze illegale praktijken: ze missen de boten om de illegale vissers op te pakken. En vanwege de bewegingen van de boot, zijn de namen op de boten niet te lezen; wat zou ik ze graag kunnen aanklagen.
Afgelopen weekend was het zelfs nog erger. We reden onze bekende zondagsmiddagroute van Pont Dick naar Colas via de Lagune en reden de hele strandweg parallel aan een soortgelijk visserschip, dat dit keer op zwemafstand van de kust zijn slag sloeg.
Op de verontwaardiging na die dergelijke praktijken oproepen, was de namiddagtrip heerlijk. Voor ons uit vloog een ooievaar alsof hij ons de weg wees, streek net even lang genoeg neer om mijn camera te pakken, maar niet lang genoeg om een goede foto te kunnen maken. Was ik er klaar voor, dan vloog hij op.
Verder werden we verrast door een groepje buffels dat op slechts enkele meters links van de auto stond te grazen. Een ervan keek ons zonder angst of agressie aan, slechts intens nieuwsgierig. Hij had zijn oren versierd, leek er dreadlocks in te hebben gevlochten en voelde zich imposant en oppermachtig. Hij bleef ons een tijdje staan observeren en vertok toen zonder veel haast in de wirwar van struiken, een penetrante geur van grote koe in kleine stal achterlatend en een hele hoop dreinende vliegen.
Naast de plek waar de buffels verdwenen waren, ritselden opeens enkele takjes. We tuurden in het groen zonder iets noemenswaardigs te zien, toen opeens een donker, slank, kronkelend iets oprees uit het gebladerte dat zich zoekend een weg baande door het struikgewas. De slurf van een olifant, zo bleek, was vermoedelijk op zoek naar het sappigste groen dat hij vinden kon. De als een slangenmens kronkelende slurf was nog lang in zicht, maar van de rest van het lijf van de olifant zagen we slechts een schim toen hij zijn struik verruilde voor een ander en uit het beeld verdween.

En naast de wilde dieren in het wild zijn er de wilde dieren thuis: Pattoun, de nieuwe aanwinst uit Gamba, die ons een hoop problemen opleverde, toen na drie weken de vorige zogeheten eigenaar plotseling vond dat hij nu recht had op een grote tegemoetkoming. Gelukkig hebben we Pattoun kunnen behouden: hij is vreselijk lief, en vreselijk hyperactief en de andere katten zijn daar niet altijd even enthousiast over.
Ach ja.

  • 16 Maart 2008 - 16:03

    Marjolein De Kant:

    Beste Marrit,

    Mijn man heb je in de week voor de kerst in Libreville ontmoet. Hij is die militair die op het Franse hoofdkwartier komt werken.
    We waren even door je foto album aan het bladeren en daar kwamen twee katten voorbij. Nou wil ik graag mijn kat meenemen als we richting Gabon gaan, maar het is erg lastig om te achterhalen wat de voorwaarden zijn om een kat in te voeren. Ik hoop dat jij mij iets wijzer kan maken. Het liefst zou ik ook mijn twee konijnen (grote hangoor nijnen) meenemen, maar ik weet niet of ik ze de stress van de reis wil aandoen. Ze zijn al een dagje ouder. Hoe heb jij je katten meegenomen? Als handbagage of gingen ze mee in het ruim?

    Je foto's zijn prachtig en weliicht dat we elkaar over niet al te lange tijd ontmoeten als we richting Gabon verhuizen. Ik heb nog wel duizend vragen aan je....

    Hartelijke groeten van Marjolein en Willem de Kant uit een regenachtig Nederland

  • 20 Maart 2008 - 10:45

    Marjolein De Kant:

    Ik realiseer me dat je wellicht nog een mailadres nodig hebt om te kunnen reageren: mkisjes@yahoo.com

    Groeten Marjolein

  • 04 Mei 2008 - 05:14

    Yannick:

    salut marrit jerome.belles photos.ca me manque de vous voir.je vous embrasse ainsi que tous les amis de gamba.

  • 12 September 2008 - 13:29

    Henk Jans:

    Mooie schrijfstijl. Je bent echt op je plek daar in het verre zuiden. Kun je me eens een mail sturen? Ik ben je mailadres kwijt.
    groeten Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marrit
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 147092

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2005 - 01 Oktober 2011

Mijn verblijf in Gabon

10 Mei 2012 - 30 November -0001

Mijn verblijf in Guinee Conakry

Landen bezocht: